onsdag 25. mars 2015

Påskegenseren

Ja, en påskegenser må man vel ha...? ;) Denne genseren skulle jeg strengt tatt ha til sist påske. Oppskriften er fra Dale Garn, og er en OL-genser fra Insbruck i 1964.




Jeg hadde prioritert gensere til guttene i huset, og da ble det travelt med min egen. Da jeg attpåtil oppdaget at fasongen var alt annet enn smal og fin som den så ut på bildet i oppskriften, ble jeg motløs og la den vekk et halvt års tid. Når det er slik at 90-tallet er en periode jeg har frisk i minnet, med baggy fasonger på det meste, og armer på størrelse med en smal bole, da foretrekker jeg i dag smale gensere. Jeg tok den likevel fram etter hvert for å fullføre, men med en hel del justeringer:

1. Bolen sydde jeg inn med usynlige maskesting, klipte opp på innsida og sydde over med maskin så det ikke skal rakne. 


Noen som kan se at denne genseren har vært et par størrelser større, og er sydd inn?


Det vises på innsida da... latskapen lenge leve, så lenge det er håndarbeid som ikke synes (jeg er ikke av den generasjonen som løfter på dukene og ser på undersida ;))


2.  Jeg strikket 4 rekker med mønster istedenfor 5, som sto i oppskrifta. Den ville nok blitt i lengste laget for meg med 5 rekker.

3. Klok av skade strikket jeg armene etter en helt annen oppskrift, slik at de ble slik jeg ville ha dem. Dessverre ble de da for korte, fordi bolen endte høyere på skuldrene etter at jeg hadde trikset med fasongen. Jeg måtte derfor forlenge armene, og lærte meg det ved hjelp av denne videoen fra Drops.




Forlengelsen vises på armen, men i den store helheten så synes jeg det er mye bedre enn for korte armer. Det er ikke den type genser man vil ha 3/4 -arm på.


Etter mye om og men er genseren klar til denne påska :)





Guttenes gensere ble heldigvis vellykket ved første forsøk (Fargene på bildet lyger litt, de er mer petrolaktig). Desverre har minstemann kommet i den alderen at hjemmestrikkede plagg fra mamma er totally uncool, så den ligger godt i skapet om dagene. Sånn er det med skolebarn. Mammajobben er til tider en utakknemlig jobb, men også mye av det motsatte.

God påske, med eller uten strikkegensere! Og husk at det meste av strikketøy går an å justere til å passe om man ikke er fornøyd ved første forsøk. Det er jo litt kjedelig å ha brukt mange timer på et plagg som ikke blir brukt....




1 kommentar:

  1. Så imponerende med 3 gensere på en gang! Og så flink du har vært og tilpasset genseren slik at den fikk mer fasongen som du ønsket. Fine gutte/herregensere også :)

    SvarSlett